מג’וק וענת יוצא…?

קליעת שקיות פלסטיק על בסיס קרמיקה

לפני כמה שנים השתתפתי בסדנא נהדרת של ענת קלי צוקר. ענת היא אמנית ומעצבת, היא קולעת סלים ממחטי אורן בטכניקת ליפוף (coiling), טכניקה מסורתית של האינדיאנים בצפון אמריקה, אותה למדה בארצות הברית. הסדנא היתה נהדרת ומעשירה. את הסל הקטן שהתחלתי בסדנא עדיין לא סיימתי, דה סטורי אוף מיי לייף… כמובן שכבר במהלך הסדנא התחלתי לפנטז על גירסת השקיות לטכניקה הזו.

Un finished pine needle coiled basket סל מחטי אורן לא גמורPine needle basket סל ממחטי אורן

[בגרסתו הקודמת של הבלוג, קישרתי לדף של ענת קלי צוקר באתר עמותת אמנים יוצרים בישראל. הדף ההוא כבר לא קיים, והאיזכורים היחידים שלה שהצלחתי למצוא ברשת הם בכתבות וסיקורים של תערוכה נהדרת שהוצגה בבית בנימיני בתל אביב. התערוכה נקראה “קראפט ישן – קראפט חדש” ואני ממליצה בחום לדפדף בקטלוג הוירטוואלי שלה. את העבודות של ענת אפשר לראות בעמוד 24]


לפני שנתיים, בערך, באחד משיעורי הקרמיקה, התארח אצלנו האמן  משה שק (ג`וק) ז”ל, קרמיקאי מרשים ביותר. העבודות שלו מדהימות, אבל מדהים יותר לבהות בידיים שלו בזמן שהוא עובד, ולשמוע אותו מדבר. אני כבר לא זוכרת את הפרטים הקטנים מהסדנא הזאת, לא מה בדיוק הוא אמר וסיפר, ולא בדיוק את הטכניקה שהוא לימד אותנו (אם כי במקרה הזה אני סומכת על הידיים שלי שהן זוכרות את הטכניקה בשבילי), אבל אני עדיין זוכרת איך הלב התרחב בכל דקה עוברת, ואחרי כל משפט שיצא מפיו*.
הוא לימד אותנו טכניקה מעניינת של בניית כלים. אחד הדברים שמייחדים את הטכניקה הזו היא העובדה שמתחילים את הכלי מהשוליים שלו ולא מהתחתית. הכלים נבנים בטכניקת חוליות (נדמה לי שככה קוראים לה – נחשי חומר שיוצרים בספירלה, שכבה על גבי שכבה את הכלי). משה פיתח טכניקה ייחודית להחיבור השכבות זו לזו. החיבור משאיר אחריו סימנים בחומר, שיוצרים טקסטורה ייחודית.

אובייקט חומר בהשראת משה שק

סיימתי עבודה אחת, ואת השניה לא הספקתי לסיים, עטפתי אותה בעיתונים לחים ובשקית, במטרה להמשיך אותה שבוע אחרי. כשהגעתי, אחרי שבוע, גיליתי שלא עטפתי אותה היטב, והיא התחילה להתייבש, כבר אי אפשר היה להמשיך אותה. נשארתי עם טבעת רחבה, ומיד הבנתי למה היא נועדה. חוררתי מסביב, סמוך לשוליים, ואחרי ששרפתי אותה השתמשתי בה כבסיס לדבר הזה:

קליעת שקיות פלסטיק על בסיס קרמיקהplastic bags coiled on ceramic base

(חוץ מבסיס הקרמיקה הוא עשוי משקיות לחם, חרוזי זכוכית מהעיר העתיקה וחוט רפיה)

אני אוהבת מאוד את השילוב של טכניקות דומות בחומרים שונים – העבודה הספירלית, החיבור של שכבה לשכבה, הניראות של החיבור (אני אוהבת שרואים איך חפץ נוצר),  וחוץ מזה – האובייקט הזה פשוט יפה. (בעייני… בעייני. על טעם ועל ריח וגו’).

 

את טכניקת העבודה של משה שק כבר אי אפשר ללמוד (לפחות לא ממנו), אבל מי שחפצה ללמוד לקלוע קליעה אינדיאנית ממחטי אורן – יש פה הסבר מאוייר ודי ברור.

 

 

_____________________________

* אני עומדת לכתוב משהו מאוד לא פמיניסטי. שלא תגידו שלא הזהרתי. לא לבעלות קיבות פמיניסטיות רגישות!
תוך כדי כתיבה והיזכרות במפגש עם ג`וק גילגלתי בראשי עוד מפגשים מרגשים ומרחיבי לב עם אמנים וגיליתי לחרדתי שכל האמנים שממש הרשימו אותי הם גברים, ההשפעה שלהם על התרחבות הלב שלי נמצאת על סקאלה נפרדת לחלוטין מזו של השפעת אמניות.
 
תוך כדי הכתיבה הדברים מתחדדים לי עוד יותר [מסתבר שאני לא כזאת שוביניסטית כמו שחשבתי] – כשאני חושבת על האמניות המרשימות שפגשתי, אני מרגישה שהמפגש איתן הרשים אותי וריגש אותי הרבה פחות, אבל העבודות שלהן עשו בדיוק את אותה עבודה שהדברים שנאמרו על ידי האמנים הגברים עשו (והעבודות של אותם אמנים לא עשו). 
יש לי כמה תובנות מעורפלות בנוגע להבדל בין שתי החוויות, אבל אין לי כרגע כוח לנסות לחדד ולתמלל אותן.
תוספת:
אני מוסיפה עוד, בעקבות חילופי דברים בתגובות על הדברים בבלוג הקודם – בהרבה מקרים אני מרגישה שעבודות של אמניות נשים מדברות אלי ומדברות אותי, החיבור הוא מאוד רגשי ופנימי, ואני לא צריכה את התיווך המילולי של האמנית. אני מניחה שהסיבה שאני מתרגשת מתיווך מילולי של אמנים גברים נעוצה, לפחות בחלקה, מהזדמנות להחשף לצד היותר רגשי ו”נשי” שלהם.

Save

Save

Save

Save

Save

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רשומות נוספות שעשויות לעניין אותך
Let is snow! Let it snow

אני בעיצומה של עבודה על איזה פרוייקט מאוס ומעצבן. הייתי חייבת לעשות הפסקה מתודית ונסחפתי בין גלי ה-Flickr. מצאתי שם את זה תמונה של פתית

הוראות הכנה לקישוטים לסוכה - תפוח ורימון מנייר
ליבלבו רימון וגם תפוח

על התפוח/רימון הזה חשבתי לפני שנה – לקראת ראש השנה, תכננתי להכין כמה רימונים ותפוחים ולקשט באמצעותם את שולחן החג. כהרגלי התכניות נשארו תכניות, ושולחן

מחזיק מפתחות

משהו קטן – מתנה שהכנתי למישהו השבוע – מחזיק מפתחות. סרגתי כדור משקית פלסטיק, והפעם גזרתי רצועה דקה מהרגיל והשתמשתי במסרגה דקה יותר כדי שיצא כדור

נעים מאוד, אני ארבל, אמנית, אמא בחינוך ביתי לג’ינג’י מהמם, מחבקת עצים (גם אם לא ממש בפועל, מחבקת רעיונית…) ואני אוהבת זבל (We love you, Arbel). אני אוהבת בעיקר להפוך את הזבל לזהב, או לפחות להשתמש בו כחומר הגלם העיקרי שלי ביצירה.

אני יוצרת ומלמדת אחרות ואחרים ליצור תוך שימוש בחומרי פסולת וטכניקות מסורתיות של מלאכות יד.

מנחה סדנאות בהן אני מלמדת קליעת סלים, סריגה, אריגה ועוד מגוון טכניקות, שמאפשרות לתת חיים חדשים לחומרים וחפצים שאין בהם כבר צורך.

רוצה לקבל ממני מיילים?
את או אתה?

רוב האתר שלי כתוב בלשון נקבה, אם יש לך העדפות אחרות – יש איפשהו פה משמאל כפתור שיאפשר לך לשנות זאת.
(לצערי התוסף הגאוני והחשוב של עבריתה פותח אחרי שכבר כתבתי פה הרבה, אז לא כל הטקסט שלי ניתן לשינוי.)

מה תוכל.י לקרוא פה?
רשומות אחרונות